Konsumtionsvanor, att praktiskt bygga en basgarderob.

Vi får ofta frågor som kommer upp då ni kära läsare skall till att köpa olika plagg. Det handlar ofta om kostymer, var bör man leta, vilka har bättre eller sämre kvalité etc. Vi står gärna till tjänst och svara på dessa undringar i den utsträckning vi har någott vettigt att bidra med. I övrigt kan jag bara konstatera att många av oss män har en sak att lära av kvinnor när det gärr att köpa kläder. Det rör sig om att alltid vara ute efter, och titta efter saker som hör hemma i den välklädde mannens garderob. När du än är ute och går i butiker, skall du aktivt hålla ögonen öppna efter tänkbara alternativ till inköp och komplettering av basgarderoben, även om du just för stunden inte är ute efter att köpa något särskilt.

Ett större antal av er tillhör erfarenhetsmässigt gruppen som fortfarande tycker att ”springa i affärer” och ”shopping” hör damerna till. Fel. En basgarderob byggs visserligen inte över en weekend. Dock kommer den att växa avsevärt mycket snabbare, effektivare, och framförallt kosta betydligt mycket mindre om du anammar mitt synsätt. Sen är det kanske mycket en vanesak, och framförallt fråga om ekonomi, att oplanerat lägga pengar på något man inte förberett sig på att investera i just då. Min erfarenhet är dock att dessa inköp för det mesta lönar sig i längden.

Mörk och eftertraktad

Mörk och eftertraktad

Från och med januari är till exempelvis ett ökande antal kommande studenter, deras mammor, i bästa fall de själva tillsammans med deras förhoppningsvis erfarna pappor, ute och letar studentkostym inför examen. Ett plagg som lika gärna kunde inhandlats året innan. Är den inte köpt ännu? Då är det hög tid att ge sig ut och leta redan nu.

I just detta fall kan det kanske vara vanskligt att ligga på förhand, då herrar i denna ålder fortfarande har en tendens att kunna växa makalöst mycket på alla ledder på kort tid. Förhoppningsvis ser ni ändå poängen med mitt resonemang.

Här om dagen tog jag en tur på stan över lunchen. Oplanerat sprang jag på en rest av en slutrea, där en kostym som till ordinarie pris kostat 2500:-, nu kostade hälften av 499:-. Enligt den i min familj myntade ”nittioprocentsregeln” var detta ett i det närmsta obligatoriskt inköp, vilket det blev.

Kontentan är att män besvärande ofta resonerar att ”i helgen skall jag gå ut och köpa mig en kostym, tröja, ett par byxor…” eller vad det nu kan röra sig om för plagg. Normalfallet är att man då sällan hittar just det man vill ha. Om man mot förmodan hittar det, kostar det vanligtvis därefter. Kläder är inte snyggare för att man betalat mycket för dem.

Jag skall absolut inte säga att det är fel att handla till ordinarie pris. I fallet där man hittar det man verkligen vill ha eller behöver (ofta svårt att skilja dem åt), är det oftast att rekommendera, då man kan säkerställa att man verkligen får det man vill ha, i rätt storlek, när man vill ha det. Dessa fynd görs dock oftast under förutsättningarna nämnda högre upp, dvs att du mer eller mindre planlöst flanerar i de butiker du gillar. De gånger du riktat går till en butik för att köpa ett visst plagg, krävs enligt min erfarenhet en ganska inövad vana, erfarenhet av butiken, och koll på dina behov för att det skall fungera fullt ut.

Min predikan får avslutas med dagens sammansättning i mörkt grått och toner av blått:

Klubbrandigt och rutigt

Klubbrandigt och rutigt

Underskatta aldrig strumpor

Underskatta aldrig strumpor

Detta inlägg publicerades i Livsstil, Stil och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Konsumtionsvanor, att praktiskt bygga en basgarderob.

  1. Gustav skriver:

    Hejsan! Jag vill ställa en fråga angående skor. Inte riktigt på ämnet ovan, men det är så att jag i mitt arbete rör mig ganska mycket, helt och hållet inomhus.

    Många av mina kollegor har fasansfulla tofflor och loafers, något som jag har svårt att visa mig offentligt i. Jag har letat (inte jättehårt) efter fungerande inneskor med stil. Kan ni hjälpa mig med några förslag?

    Vänligast,
    Gustav

  2. Archibald skriver:

    Gustav: Jag arbetar också inomhus största delen av dagarna. Min erfarenhet är att man, om man inte går till jobbet i mycket tjocka och varma uteskor, eller har osedvanligt produktiv och obehaglig perspiration i fottrakten, kan ha sina vanliga skor även inomhus. Det har jag själv.

    Viktigt i denna situation är att man låter de skor man haft under dagen få vila, med skoblock följande dag, detta då foten avger mycket fukt under dagen även om man inte upplever att man svettas. Om denna inte får vädras bort mellan varven, har man garanterat förstört även den finaste kvalitetsskon inom kort.

    I annat fall skulle jag personligen rekommendera någon slags dressad sommarsko av tunnare typ och modell som passar det man har på sig för dagen. Jag har själv svårt att se ett enda par inneskor som fungerar till alla olika kläder man kan tänka sig ha på sig under arbetsveckan. Dock är jag kanske ovanligt fåfäng, men det är min fasta ståndpunkt.

    I den här diskussionen kommer också aspekten fotriktiga skor ofta upp. Det är inte alla som kan stå och gå i vilka skor som helst om dagarna. Många ursäktar sitt ihärdiga användande av trekkingsandaler med kardborreband med det argumentet. Jag anser att det då måste finnas en uppsjö alternativ, som då visserligen kostar lite mer, men har man den problematiken ställs man troligtvis inför kostnaden ändå.

    Konkreta tips då? Ja, det är i mitt tycke svårt att säga utan att vet vad du har på dig om dagarna. Förslagsvis ett par tunnare svarta läderskor av oxford, monkstrap eller loafermodell. Helst en motsvarande sko även i brunt. Skall man bara ha en sko till mer formella kläder känns dock det svarta alternativet mest heltäckande. Har ni en mer avslappnad klädsel på din arbetsplats vill jag förorda något liknande Tod’s eller Car Shoes. Inte nödvändigtvis just dessa märken, men något liknande med avseende på modell och stil.

    Foppatofflor medför att man outtalat, om man ens tänkt tanken, tatuerar in ”Slå mig hårt och länge, jag saknar helt stil och klass!” i pannan. Att du ställt oss frågan om inneskor, här på The Drones Club, gör dock att jag vågar tro att du är av samma åsikt.

    Lycka till

    /Archibald

  3. Gustav skriver:

    Tack så hemskt mycket för givande svar. Jag lovar att bli bättre på att sköta mina skor. Jag vet att jag brister lite där idag.

    Jag frågar ju här därför att jag vill ta avstånd ifrån de som går i foppatofflor på jobbet.

    Tack återigen för ett givande svar.
    Gustav

  4. Archibald skriver:

    Härligt Gustav. Återigen, lycka till.

    /Archibald

  5. Christian skriver:

    Archibald,
    vad innebär ”nittioprocentsregeln” som du nämner i texten?

    /Christian

    • Archibald skriver:

      Ett internt halvt skämt, halvt allvar i familjen Mulliner som omgående berättigar inköp av varor som prissänkts till tio procent av ursprungspriset. 500:- till 50:- faller exempelvis under nämnd regel.

  6. Christoph skriver:

    Eftersöker en lätt genomarbetat guide/ciceron gällande skovård.
    Från första skoköpet till den vardagliga (varannan dag) användningen och skötseln. Dessa riktlinjer jag eftersöker finns på diverse hemsidor på nätet, däremot gör de sig bäst här på drönarklubben.

    Vänligen
    C

Lämna en kommentar