Hur man bär upp en frack

Ett e-brev kom ifrån svenskfinland till oss rörande några råd kring bärandet av frack. Personen i fråga har fått ett individuellt svar men är ändå ett bra avstamp för att lyfta den evigt återkommande frågan: ”Varför får jag inte min frack att sitta lika snyggt som Fred Astaires?”

Men innan vi går till den frågan vill jag bara få det deklarerat att jag är partisk visavi fracken. Att de nordiska fracktraditionerna lyckades undkomma (det i detta fall destruktiva) inflytandet ifrån Hertigen av Windsor och hans motstånd mot formell klädsel ser jag som något mycket positiv. Det faktum att vi nordbor, i jämförelse med andra västländer, fortfarande har så många olika tillställningar och tillfällen då frack är påbjuden klädsel är en av flera fördelar med att bo i norr.

Men för att återgå till frågeställningen om hur det kan komma sig att om fracktraditionerna är så starka i nord – varför ser man då så många dåliga frackar? Svaret ligger i att fracken kanske är det plagg i den manliga garderoben som är svårast att massproducera. Tanken med fracken är att bröstpartiet ska falla så V-format som möjligt längst med bärarens individuella torso. Det är därför frackkavajen slutar så abrupt kort under där midjan är som smalast och det är därför frackar är skurna för att falla inåt mot ryggen där midjan är som smalast.

För stor och för lång frackkavaj parad tillsammans med mjuk smokingskjorta och utan väst – Nobama!

Denna effekt är svår att uppnå vid massproduktion och inte minst vid billig massproduktion när man inte tar användning av ett bra mellanlägg. Effekten blir allt som oftast frackar som faller för pösigt.

Om man inte har råd att sy upp en frack vad kan man då göra för att se till att man bär upp sin butiksinköpta så väl som möjligt?

Det första man kan göra är förstås att försöka få en frack som sitter så bra som möjligt. Då är det framförallt två saker man ska tänka på

  • 1: En frack ska sitta tajt. Den ska krama kroppen och framförallt bröstet så nära som möjligt. Här handlar det om att prova olika storlekar tills man är nöjd.
  • 2: En frack ska ha byxor som sitter högt ofta i höjd med naveln eller ibland nästan över naveln. Skälet till detta är att byxlinningen ska täckas av västen utan att västen dras ner under nederkanten på frackkavjen. Tyvärr verkar det vara standard bland butiksfrackar att skära byxorna efter var konsumenterna brukar ha sina byxor än var de ska ha byxorna. Effekten är att många går omkring i frackar med alldeles för lågt skurna byxor. Som ett resultat måste de dra ner sina västar ytterligare för att täcka byxlinningen och skapar därigenom en oattraktiv vit rand under sin frackkavaj som visuellt skär av kroppen på mitten. För att undvika detta kan det vara en idé att köpa ett par byxor i en längdstorlek större än vanligtvisst och sedan lägga upp byxbenen (t ex 148:a om man vanligtvisst är en 48:a). Att frackbyxor alltid bärs med hängseln behöver förhoppningsvis inte påpekas.

Har man en frack som sitter väl är skälet till att man uppfattar den som lite slafsig ofta att bäraren har ”sparat” in på övriga delar av frackensemblen. Många som inte har vanan inte att bära frack förstår ibland inte att fracken i princip ska bäras som en sorts uniform och att alla delarna är lika viktiga för helhetsintrycket. Låt oss därför titta lite närmare på de olika övriga delarna av fracken.

Okänd zambisk diplomatisk medföljare visar hur man bär frack med stil

Till frack ska man bära en stärkt frackskjorta och inte en mjuk smokingskjorta. Det innebär att bröstet ska ha lager extra pike-tyg som stärks kraftigt med stärkelse inför användning tills man i princip kan knacka på skjortbröstet. Skjortbröstet har i sig inga egna knappar utan istället använder man löstagbara bröstknappar. Då Sverige är ett starkt frack-land internationellt sett så har båda våra inhemska skjortmärken Stenströms och Eton frackskjortor i världsklass och med rätt detaljer. Välj någon av dessa.

Vit fluga är obligatoriskt till frack (svart används bara att tjänstepersonal) och den stilmedvetne köper en han knyter själv. En färdigknuten fluga är ofta en kraftigt bidragande faktor till att frackbäraren uppfattas befinna sig i en för tillfället inhyrd maskeradkostym snarare än ett plagg han bär med vana.

I sällskap där det ingår damer bär man fracken med vit väst i piketyg medan i rena herrsällskap och i vissa akademiska sammanhang bär man svart väst. Västen ska vara lågt skuret och täcka över kanterna på det stärkta skjortbröstet. Olika typer av högt skurna ”bröllopsvästar” i siden passar sig inte.

Idag bär de flesta frackvästar med öppen rygg vilket är något svalare men sällan ger optimal passform och inte sällan kan man se sådana västar buckla sig på olika sätt när bäraren sitter ner. Att få tag på frackvästar med helrygg är dock allt svårare men senaste jag hörde mig för hade de fortfarande sådana västar på Steens i Stockholm.

Till frack är det min uppfattningen att det bara är lacksskor som passar även om ett par högpolerade svarta oxfords är allt mer accepterat. I övrigt är en vit näsduk i bröstfickan välkommet, tunna svarta strumpor (av silke) ett måste och vita handskar är pricken över i:et.

För den som går ”all in” är de tre sista accessoarerna en svart cylinderhatt, en tunnare svart käpp med metallknopp och en speciell slängkappa att bära när man rör sig utomhus. Eftersom alla dessa tre plagg lämnas av i garderoben när man kommer fram till tillställningen är det allt färre som låter anskaffa dem. Att en slängkappa oftast kostar femsiffriga belopp bidrar säkerligen också.

Gussie

Detta inlägg publicerades i Inspiration, Stil, Stilråd och märktes . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Hur man bär upp en frack

  1. Lars Michel skriver:

    Mycket tacksamt inlägg!
    Vilka bra skräddarsydda fracker kan man ordna till sig i Stockholmsområdet?
    Säg att jag vill ha hela ensemblen (börjar komma fler tillfällen där det kan bäras numera); var vänder jag mig?

    • Gussie skriver:

      En skräddarsydd frack kostar i runda slängar ca 30.000 kr och kan säkert få uppsytt hos A.W. Bauer. En måttsydd frack ligger någonstanns kring 10-15 tusen. En billig slit-släng frack får man för 2000 kr på grosshandlaren.

      Hans Allde har frackar och tillbehör av bästa kvalitet. Även Steens och Montys uniform lär kunna leverera en bra frackar och bra tillbehör.

      • Lars Michel skriver:

        Tack för snabbt svar!
        En följdfråga; är en svensk frack godkänd vid ”black tie events” runt om i Europa eller förväntas man ha en smoking?
        Hur är det nere i kulturländerna (Frankrike, Tyskland, Italien)?

      • Gussie skriver:

        Nej, till ”black tie” kan man inte bära frack. Då är det smoking som gäller

  2. Gustav skriver:

    Tack för bra inlägg!

    Det viktigaste, och det som flest gör fel på, är att byxorna ska sitta så pass högt. Västen, i mitt tycke, ska vara kant-i-kant med jackan eller högst en cm ovan eller under denna. Se dock upp med att västen sticker ut för mycket (det vita tyget gör att magen blir större).

    Ett annat fel som många gör är att ”knäppa” jackan framtill. Dessa knappar är till för när jackan förvaras.

    Sen har jag hört att Fred Astaire lätt sy upp sina frackar med extra hög midja, vilket gör det svårt att se ut precis som honom…

    • Gussie skriver:

      Det stämmer. Astaire sydde upp sina byxor med extra hög midja för att ska en optisk illusion av längd. Sådan behöver vanliga dödliga inte bry sig om utan det räcker man att skaffa sig en frack där byxorna är tillräckligt höga för att västen ska täcka byxlinningen och samtidigt vara exakt parallell med frackkavjens nederdel (kant-i-kant som du skriver). Jag är ingen anhängare av att låta västen sticka ner en cm under frackkavajen.

  3. Viktor skriver:

    Tyvärr har dock bruket att använda vita handskar försvunnit i Sverige, med undantag för de som bär uniform. Vill man vara helt korrekt kan det således vara en god idé att lämna dessa hemma. För inspiration brukar Konungen vara en ypperlig frackbärare!

    • Lord Sidcup skriver:

      Vi skola icke hemfalla åt modernismens spöke. Drönarens uppgift i detta sammanhang är att återupprätta den goda smaken och stilen.

      • Viktor skriver:

        Tyvärr blir ett brukande av förlagda, men ack så trevliga assecoarer, ett alternativt beteende och kanske inte alltid i en positiv bemärkelse. Handskarna har väl dock ännu ej gått samma tragiska öde till mötes som till exempel monokeln.

    • Fläderblom skriver:

      Konungen är ett föredöme i många avseenden (ja, jag är en obotlig romantisk rojalist). Någon vidare frackbärare är han dock inte. Elaka tungor säger att han har synts med armbandsur till fracken. Så gör man bara inte!

  4. Lord Sidcup skriver:

    Hur är det nu med handskarna vid frackbärande? Som jag minns det bär man normalt sett inte handskarna inomhus, utom i kyrkan och på stora baler. På bal bär man endast handskarna när man dansar, annars i handen.

    • Viktor skriver:

      Höger handkse skall, som alla handskar, tagas av vid hälsande, vid middagen skall båda handskarna vara avtagna, vid dansen skall båda handskarna vara på.

      Handskar används fortfarande av vissa med ”speciella” uppgifter såsom marksalker eller fanbärare.

    • Vita handskar skriver:

      Ha, den frågan var det faktiskt undertecknad som en gång ställde till etikettdoktorn, inför en högtidssammankomst vars former inte precis inbjöd till att göra fel…

      Som jag skrev i frågan använder jag, då som nu, gärna handskar vid större baler. Sedan den utmärkta Handskbutiken på Norrmalmstorg stängde för några år sedan har emellertid problem tillstött – har någon tips på var kan man köpa handskar i get(kids)läder med god passform som inte kostar tusenlappar? Skall de ge ett helt fräscht intryck medger tyvärr den vita färgen ingen längre livslängd, så mitt nuvarande par lever redan på övertid.

  5. Magnus skriver:

    Jag har något gång fått förklarat för mig att framtill korta skurna jackor var på modet i första halvan av århundradet i Sverige. Detta medförde att västen stack fram under jackan. Själv har jag sett mycket äldre herrar med gamla frackar som visar västen medan ”ungdomar” med ”grosshandlarfrackar” saknar den vita rand västen formar under jackkanten fram.
    (De äldre herrarna var akademiker och hade inte en ”pondusmage” utan var mer ”pinnsmala”.)

    Vore intressant om någon visste om modet verkligen har förändrats på denna punkt.

    • Gussie skriver:

      Jag har aldrig sett några billigare frackar där byxorna var skurna så att västen kan bäras kant-i-kant med frackrocken slut. Att modet skulle vara att visa en vit rand i början av seklet vet jag inte. Möjligen gäller det i så fall i Sverige. Traditionen att bära västen och rocken kant-i-kant har funnits sedan 1800-talet.

  6. Per-Anders skriver:

    En mycket välskriven och initerad artikel. Det florerar alldeles för många uppfattningar kring frackbärandet så det är mycket trevligt när sådant här skrivs. Vill bara påpeka att det råder delade meningar om huruvida den vita västa skall synas i nederkant eller ej. Själv är jag av uppfattningen att den vita västen skall anas ca en cm nedanför rockens kant.

    Ja, och så heter det frackrock – inte kavaj.

    • Gussie skriver:

      Jag känner till att det råder delade meningar om detta och vanligen är jag den första att säga ”to each his own” men i detta är jag normativ. Jag kan inte finna något estetiskt försvar för att bära fracken med en vit rand – det är helt enkelt inte vackert.

      ps. Tack för påpekandet om ”frackrock”

    • Fläderblom skriver:

      Skall man vara riktigt traditionell säger man inte ens frackrock, utan frack. Det är rocken som är fracken. Byxorna är byxor. Med åren har hela ensemblen kommit att kallas för frack, kanske på grund av klädkoden med samma namn. Därför kan frackrock vara berättigat för tydlighetens skull. Frackkavaj finns det däremot ingen ursäkt för. I mina öron låter det bara okunnigt.

      I mitt familjealbum, där det finns många frackklädda herrar från första halvan av 1900-talet, visar de allra flesta en smal vit västkant nedanför fracken (frackrocken, om ni föredrar det). Personligen tycker jag att det är så det skall se ut. Den vita kanten ger fracken en markant avslutning som tilltalar mig. Dock finns det delade meningar om detta, både inom och utom landets gränser. Bland annat har det debatterats livligt i engelska The Chap, där ingen konsensus nåddes.

  7. Johannes Jonsson skriver:

    Tack för en bra artikel. Det här är banne mig samhällsupplysning.

    Men glöm inte att det, åtminstone i mer eller mindre akademiska sammanhang, aldrig är fel med studentmössa till frack. Så länge man inte avlagt doktorsexamen, förstås.

  8. Parre skriver:

    Läst inte igenom alla kommentarer så jag vet inte om jag upprepar något här. Men jag brukar alltid hyra mina frackar, det är så sällan JAG använder en så det kommer aldrig hända att jag köper en 🙂

  9. Philip skriver:

    Kommer under hösten gå på en relativt stor(därför viktigt att saker och ting är på rätt sätt) sammankomst där frack skall bäras. Är sugen på att bära hög hatt, framförallt för att den tillhört mormors far. Då kommer dilemmat:
    Hög hatt bärs ju inte i någon jätteutsträckning längre och på grund av min ganska ringa ålder(19) vill jag inte se utklädd/humoristisk/lillvuxen/häcklande ut, framförallt då jag antagligen är den yngste gästen.

    Så om man bortser från hur själva fracken bärs upp(är inte en överdrivet van frackbärare men det är självklart inte första gången), finns det en överhängande risk att det hela får ett oseriöst intryck eller skall jag kämpa för den välklädda ungdomen med fanan(hatten) i topp?

    • Gussie skriver:

      Om du känner dig bekväm i höghatt och rör dig med den på huvudet med självklar säkerhet ska du självfallet ha hög hatt om du vill. Jag befarar dock att så inte är fallet och att du kanske därför gör klokast i att avstå.

      • Archibald skriver:

        En bra tumregel i de flesta klädrelaterade frågor. Känner du dig utklädd, är det troligtvis såå du kommer att framstå 🙂

  10. Mycroft skriver:

    Tyvärr har jag ännu inte lyckats ta mig in på en tillställning där frack är påbjudet. Men när den dagen kommer skall jag läsa den här utmärkta artikeln igen! En vän hade den fruktansvärda turen att få gå på Nobelfesten förra året, till min otroliga avund. Det måste väl ändå vara frackarnas högborg!

    Och använder vi verkligen frack så ofta här i norr? Majoriteten har väl ändå aldrig varit på en tillställning där det är frack som gäller? I vissa delar av världen har man väl dessutom frack till bröllop?

    • Gussie skriver:

      Jämfört med övriga världen är frack väldigt vanligt i Sverige. Min gissning är att frack är mer vanligt förekommande i svenska sammanhang än vad smoking är. Ett resultat av att fracken behållit sin ställning vid kungahuset, de gamla universiteten, traditionella bröllop och ordenssällskap.

      Sverige är som sagt ett av länderna där man har frack till bröllop (tillsammans med övriga Norden) med det är inte lika vanligt i övriga världen. Där är det istället smoking och morning dress som dominerar (för de som vill ha något finare än kostym).

  11. Proudlock skriver:

    Kan tillägga här att det i norden, i princip, endast är i Sverige som traditionen med frackbröllop överlevt. I vårt sydliga grannland Danmark gifter man sig till och med i smoking (otänkbart i Sverige!).

    • cwestling skriver:

      Jag har hört att samma gäller i Norge. Hur är det i broderlandet i öster eller i de gamla provinserna (Estland, Kurland & Livland?)

  12. Pingback: Smygprovning av min frack | Herr och Fru Lagergren @ Spotlife

  13. Björnen skriver:

    Näastan alla Ordensällskap av rang använder frack , själv använder jag detta klädesplagg under tiden Jan-Maj samt Aug -Dec ca 1-2 ggr/vecka , första gången tog det 35 minuter at få allt på plats nu går det på 10 max 15

  14. Bertie skriver:

    Är det ingen som är av åsikten att vita handskar egentligen bara bärs av tjänstefolk eller till uniform (dit även en marskalks och fanbärares klädsel räknas)?

  15. Tor-Björn Modin skriver:

    Även jag vill tacka för ett bra inslag för att använda frack. Jag har sålt frackar till mina Ordensbröder i 40 år och måste påpeka att mycket av det som sägs ovan överensstämmer med verkligheten. Själv använder jag frack i samma utsträckning som Björnen ovan. Ca. 1-2 ggr/ vecka förutom sommarmånaderna. Mitt enda påpekande är att en frack inte behöver vara så dyr som det nämns här. En perfekt sittande frack i 100 % superull sam alla tillbehör utom skor behöver inte kosta mer än kosta mer än 3900:-. Man kan självklart få en blandvara för ett lägre pris dessutom.
    Risken är dock att det blir varmt om man dansar mm. Jag håller dessutom på att det skall vara lack till frack. Dessa skor kom till för att inte svärta ner damernas långklänningar med skokräm.

Lämna en kommentar