Skräddare, skomakare och frisörer i Sverige

I och med det här inlägget tar en gammal ambition form mer konkret. Vi får hela tiden frågor om var man hittar bra skräddare i olika delar av landet. Nedan kommer jag att börja skriva ned olika namn på skrädderier, som enligt tillförlitliga källor är att rekommendera. Med tiden kan det kanske också vara på sin plats att komplettera listan med pålitliga skomakare. En annan tänkbar kategori skulle kunna vara frisörer?

Det här inlägget kommer att läggas till i vår ”A-lista” i skärmens högermarginal. Fyll gärna på med tips i kommentarsfältet, så flyttas de löpande upp i inläggstexten.

Göteborg

  • Pro dignitate – Vallgatan 9

Helsingborg

  • Hammargruppen (skomakare) – Drottninggatan 26

Linköping

Lund

Uppsala

Örebro

Detta inlägg publicerades i Stil och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

47 kommentarer till Skräddare, skomakare och frisörer i Sverige

  1. Ett utmärkt initiativ ..

  2. Ing. Nilsson skriver:

    Skäddare i Sverige kan jag dessvärre inte vara behjälplig med. Dock vill jag inte undanhålla en trevlig skomakare i Helsingborg:

    http://www.crockettandjones.se/

    Tvärs över sundstorget från Dunkers sett.

  3. Johannes Jonsson skriver:

    Till Uppsalalistan kan med fördel Agata Sax (http://www.agatasax.se/) läggas!

  4. Lord Pesherton skriver:

    Till Sundsvallsbor rekommenderar jag gärna mina två favoriter:

    – Skomakeri Snabbklack
    – Silvias syatelje (Otroligt prisvärd)

  5. Shoeman skriver:

    Det finns skräddare och skräddare. Jag antar att vi menar ändringsskräddare och inte första klass skräddare (alltså de som skräddarsyr plagg från scratch efter kunden)?

    I Stockholm finns följande första klass skrädderi som jag känner till:
    AW Bauer, Brunnsgatan.
    Annika Heed (inhyserad hos Hans Allde) på Birger Jarlsgatan.

    Sen finns det ett GÄNG ändringsskräddare:
    Hans Allde har även ändringsskräddare (endast för Hans Alldes kunder)
    ”Gamla” Götrich på Artillerigatan (inte butiken, det finns två Götrich), de var tidigare första klass skräddare men gör nu i princip bara ändringar
    På Grevgatan, ovanför Rose & Born finns en hyfsad skräddare, gör de flesta R&B-kundändringar

    • Andreas skriver:

      Sedan att R&B har förskräckligt oprofessionella ändringar på sina saker är en helt annan sak. Undvik han som gör dessa!

  6. Algy skriver:

    Som gammalt mod bär detta egentligen mig emot, i denna kultur avslöjar man aldrig namnet på sin skräddare. Men vad gör man inte för andra drönare, och för skräddarens egna affärers skull om man är nöjd?

    Jag har i många år begagnat mig av en skräddare som både är mycket duktig och mycket modest i sin prissättning. Jag har bland annat låtit sy upp en ytterrock för 3000 kronor plus material, vilket får sägas är oförskämt billigt. Min senaste kavajändring innehöll bland annat ett axelparti som smalnades av (stort arbete), intag i midjan och kortning av ärmarna. Kostnad: 700 kronor.

    Risken finns förstås att jag verkar vilja skryta om hur billigt jag har kommit undan, att det blir något slags tävling i vem som får mest skrädderi till minst kostnad. Det är absolut inte min intention. Snarare vill jag understryka det många av oss redan vet: att det går att få mycket god kvalitet till en ganska liten kostnad om man letar upp rätt person och bygger upp en relation till denne/denna.

    Givetvis är exemplen ovan så kallade ”kompispriser” som kommer sig av att jag har varit kund där länge, men med tanke på att arbetena är mycket väl utförda är det värt att besöka henne i alla fall. Skräddaren ifråga heter Gunnel Pålsson och håller till i Kungsbacka 20 minuter söder om Göteborg. Ring innan ni åker dit då hon har ateljén i sin bostad.

  7. Sulla skriver:

    Vad det gäller skomakerier i Stockholmstrakten så har jag alltid tyckt att skomakeri Framåt i Gamla Stan varit duktiga och även väldigt trevliga att prata skor med. Jag har vid olika tillfällen kommit därifrån ca 30 minuter senare än planerat eftersom damerna som har det har nördat loss på någon detalj i en sula och känt att jag behöver höra det.

    I frisörvägen så är jag själv stamkund hos Tobbe på Sivletto och har aldrig gått därifrån missnöjd, vilket till stor del har att göra med att totalupplevelsen är så trevlig. Tobias satsar på det där med att lära känna sina kunder och ge dem en riktig barberarupplevelse av den gamla skolans snitt (t ex. så blev jag tillsagd att sluta stressa efter att han hade kastat en snabb blick på min hårbotten och konstaterat att den var känsligare än vanligt.). Dock ska man ha i minnet att Tobbes salong (eller barber shop som han kallar det) är av det mer amerikanska femtiotalsslaget och är väl egentligen inte så drönigt, men om man som jag känner att det där med att bli knivrakad i nacken vid varje besök är ett plus så är det det rätta stället Andra minst lika dugliga frisörsalonger jag har frekventerat är Kents Herrfrisering och Blow Out. Är även mäkta sugen på att besöka Barber & Books men är än så länge alltför förtjust i mitt lilla skägg för att det ska vara aktuellt.

    Det var väl det lilla jag kände att jag kunde bidra med.

  8. Johan skriver:

    Stockholm:
    Skräddare:
    Syateljé Shamoon Boutique. Grevgatan i samma kvarter som Rose & Born. De gör ändringar för R&B:s kunder så det kan vara ganska långa väntetider(2-3 veckor). Har mer eller mindre sytt om ett par byxor där en gång och har inne en kavaj där just nu för intagning i midjan. Klockrent resultat på byxorna. Verkligen spot on på vad jag önskade. Trevliga är de också.
    Frisör:
    Sivletto. Ganska hippt ställe för tillfället men väldigt duktig frisör(Tobbe) Fantastiskt trevlig och häftig lokal.

  9. gus skriver:

    Urmakare…

    I gathörnet upplandsgatan- wallingatan finns Owe Urmakare, kanske Stockholms trevligaste hantverkare.

  10. Algy skriver:

    Nu ska jag inte vara sån, men var det inte skräddare vi skulle tipsa om? Det går att starta fler trådar om andra yrkeskategorier. Vi kan t o m sammanställa en lista sorterad efter yrke. Men som det är nu blir det bara oöverskådligt.

    • Archibald skriver:

      Sant. Jag ska, i mån av tid, försöka lägga upp parallella dokument, länkade till varandra så att det går att navigera mellan de olika kategorierna.

  11. Bengtsson Hampus skriver:

    Men Hammargruppen i helsingborg, är det skräddare också? oO

  12. bengan skriver:

    En synpunkt ang mäster arne, man träffar aldrig skräddaren personligen. Detta försvårar kommunikationen en aning.

  13. Andreas skriver:

    Ändringsskräddare i Centrala Göteborg – Cityskräddarna på Kaserntorget, Skrädderiverkstaden på Kyrkogatan.

    Skomakare – Larssons på Södra Vägen men allra bäst är HOJS i Borås som är svensk mästare. En helsulning i läder på ett par randsydda skor ligger på ca 1000-1200kr men då kommer skon tillbaka i toppskick såväl invändigt som utvändigt och tekniskt.

    Tänk på det att en omsulning av någon som ej är kunnig och använder fel teknik och material kan sänka kvaliteten även på en riktigt fin C&J precis som en skicklig skomakare kan reparera en billigare randsydd sko till en högre kvalitet än vid inköpstillfället.

    Detta gäller ju även klockor och kläder och är ibland något som man inte reflekterar över då många kan vara dumsnåla och vilja spara en femhundring genom att gå till ett billigare alternativ.

  14. lano skriver:

    Tycker att ni kan lägga till Boråsskräddaren Thomas Skrädderi. De är trevliga och duktiga. Det är det enda skrädderi i Borås jag vågar sätta mitt rykte på 🙂

  15. Micke J skriver:

    Stockholm:

    Skomakare: http://www.backmansskoservice.se

    Ändringsskräddare: Royal Kemtvätt & Skrädderi, Östermalmstorg 4, 11442, STOCKHOLM

    Herrbutik: http://www.gabucci.se

  16. SL skriver:

    Någon som prövat Vivian Skräddare i Stockholm?

  17. SL skriver:

    Ingen som har någon åsikt om Vivian Skräddare i Stockholm?

  18. Johan skriver:

    Jag har för tillfället mina byxor inne på uppläggning på Ericssons i Lund. Återkommer med resultat när det är klart!

  19. Lord Laphroaig skriver:

    Som ändringsskräddare anlitar jag sedan nästan tjugo år tillbaka Dandy Press på Regeringsgatan i Stockholm. Innehavaren, Said, är en mycket duktig skräddare som aldrig gjort mig besviken. Priserna är också rimliga. Enda nackdelen är att han kan upplevas som lynnig när han är stressad – han har alltid mycket att göra och plågas dessutom av smärtor från en dålig rygg, så man får ha överseende med honom om han är litet ilsken någon gång. Vanligtvis är han mycket trevlig och uppskattar kunder som är noga med passformen och har respekt för ett gott hantverk. Rekommenderas!

    Har också i ett anfall av rikedom haft nöjet att anlita A W Bauer med gott resultat och rekommenderar dem gärna för den som vill unna sig nöjet av en skräddarsydd kostym. Jag tror inte att de gör ändringar, men har i o f s aldrig haft anledning att fråga dem eftersom jag är så nöjd med Dandy Press.

  20. Oskar Fahlström skriver:

    Var inne på Ankis Skomakeri häromdagen och lämnade in ett par C&J för halvsulning. Fick då reda på att Anki gått bort. Hemskt tråkigt måste jag säga. Dock håller Stefan igång rörelsen.

  21. Bjorn skriver:

    På gasverksgatan i Malmö, bredvid Moderna, ligger en utmärkt sömmerska för ändringar.

  22. Jonas skriver:

    På Dalagatan 39 finns en alldeles förträfflig damskräddare som även utför ändringar på kostymer och rockar mm för män.

  23. Michael Rosén skriver:

    Jonathan Ismael i Halmstad är alldeles förträfflig vare sig man vill sy upp något nytt eller ändra.

  24. Jakob skriver:

    När det gäller ändringsskräddare har jag prövat två i Göteborg, en i Uppsala och två i Stockholm. Av dessa är utan tvekan skräddaren Sackaria i PUB, Stockholm, bäst. Hos honom har jag sytt om bl.a. två kostymer till perfekt smal passform för ca 1500 kr. Han verkar inte jättenoggrann ifråga om måttagning, men har stenkoll (ett tränat öga för helheter) och medan jag behövt justera ganska ordentligt efter ”första försöket” på de andra ställena så har jag bara behövt göra en liten justering hos Sackaria.

    F.ö. hade det varit trevligt med en lista över bra frisörer! De är extremt svåra att hitta..

  25. Pingback: Dennis Barbershop, revisited. | The Drones Club

  26. j0nny skriver:

    Söker tips på bra skräddare i Lund utöver Ericssons Skrädderi på Grönegatan 11. Anledningen till minfråga är att jag (i) inte anser att kvalitén är fullgod (kvinnan som tar mått mm har vid två olika tillfällen påstått att en ändring inte gick att göra … vilket det senare visade sig att det gick) samt (ii) deras otroligt usla öppettider, stänger 17 vardagar samt stängt helger!

    Tacksam för alla tips!

  27. Kamrer Bolmann skriver:

    Jag undrar om någon råkar känna till någon ändringsskäddare i Skövde eller Mariestad eller däromkring.

    Är som föregående talare tacksam för alla tips,

  28. Lolosos skriver:

    I Göteborg kan jag rekommendera Skräddans Hus, Kaserntorget 6, http://www.skraddarnshus.se
    De syr kostymer, kavajer, rockar m.m. från grunden. För närvarande arbetar tre herrskräddare där.

  29. Patric Broman skriver:

    Det finns en ny stjärna på skrädderihimlen. Fanny Åhrman från Borås är färdig med sitt gesällprov efter utbildning hos den legendariske Uno Landén i Borås. Fanny har en stor nyfikenhet på det klassiska herrskrädderiet, hon har ett bra öga och ett eget och kritiskt tänkande. Trots sin ungdom har hon hittills visat stor mognad och hantverksskicklighet. Hon har skräddat en tredelad kostym till mig, något extrem passform och underbara handsydda detaljer. Hon tar med samma entusiasm sig an mina ändringsarbeten, allt från kostymer till rockar. Jag skulle aldrig tveka att rekommendera Fanny!!

    https://www.facebook.com/pages/F%C3%85hrman-Skr%C3%A4ddare/508798152490311?fref=ts

  30. Jim Andersson skriver:

    I min jakt på kostym hittade jag George Fashions på Fleminggatan i Stockholm. Efter telefonsamtal med deras skräddare fick jag veta att de skräddarsyr på riktigt (alltså inte MTM utan Bespoke) till otroligt förmånliga priser. Är det någon som har erfarenhet av denna skräddare? Det verkar nästan för bra för att vara sant.

    • Lord Canvas skriver:

      Har sytt upp ett par kostymer och en rock hos dom. Är väldigt nöjd med resultatet och snabb leveranstid! Dock osäker på hur mycket dom gör själva och hur mycket dom låter underleverantörer göra.

  31. Jim Andersson skriver:

    Jag har tidigare haft bra erfarenheter av Mäster Arnes i Uppsala men på senare tid har jag faktiskt blivit lite besviken. En av deras expediter försökte sälja på mig en Carusokostym för 10 000 kr som inte satt bra i axlarna och visade det typiska korsmönstret när knappen var knäppt. Det är lite synd för tidigare har jag litat på deras åsikter om passform.

  32. Ante skriver:

    I Umeå kan man när det gäller skor vända sig med fördel till Löfgrens skomakeri, kungsgatan, väst på stan, mäster med son som är mycket professionell. Syr upp skor på beställning, gör mycket fina lagningar och bedömningar av väl använda skor, även när du köpet en ny sko kan du vända dig till honom för att få en bra bedömning om skötsel, kvallitet, svagheter etc.

  33. Gatsby skriver:

    Bästa skomakaren i Sverige finns i Sundsvall. Lagar skor som man ska laga skor, inget klet med klister eller lappar utanpå, förutsatt att de går att laga. Skomakeri Snabbklack centralgatan 17. Säljer även Loake.

  34. OF skriver:

    Tips:
    Det har öppnat ett nytt skomakeri i Linköping på St. Larsgatan 32 (bredvid Specsavers). Ender Dag, mannen som driver det, är otroligt trevlig och kunnig.

  35. Brod skriver:

    Fast hur bra är Mäster Arnes egentligen. De föreslår exempelvis aldrig att man korta kavajärmen från axeln istället för nerifrån när det är funktionella knappar på ärmen. Har lett till att jag, när jag var helt oinsatt förstörde en kavaj helt genom att korta nerifrån.

  36. NT skriver:

    Mattias Skrädderi i Linköping verkar ha bytt ägare sedan dessa rekommendationer tillkom. Skulle man kunna få en uppdatering? Är stället fortfarande att rekommendera? Finn andra alternativ i Linköping?

Lämna en kommentar