En kritisk titt på Suitopia

Mats har här på bloggen tidigare lyft fram Suitopia och möjligheten att via dem måttsy kostymer över nätet (här och här). Han har varit entusiastisk och lyft fram de positiva sidorna med Suitopia. Jag tycker därför att det även kan vara på sin plats med en mer kritisk titt.

Först ska Suitopia dock få lite cred. Som Mats påpekat finns det en value-for-money aspekt när det kommer till Suitopia. Kostymerna ifrån Suitopia är relativt billiga och okej för priset. För den som har en ”udda” kroppsform, t ex oproportionerligt långa/korta armar eller betydligt breddare axlar än midja och vice versa, är tjänsten nog guld värd. Men det finns saker som gör att jag inte springer till närmaste skräddare för att ta mina mått och lämna in en beställning.

Det absolut största problemet som jag noterat på de två Suitopiakostymer jag har sett var att armhålorna i kavajerna var låga. Detta är också ett stort problem med de flesta (konfektions)kostymer. Det finns inga bra skäl till att producera kavajer med låga ärmhålor det är bara ett sätt att få fler personer att rymma i mallen. Men de låga armhålor blir extra tråkiga när man betänker att det främsta skälet till att beställa en måttsydd kostym annars just är att man ska slippa rymma i mallen utan att mallen ska vara skapad för att rymma en.

Låga armhålor medför framförallt tre problem.

1) Det gör att midjan blir kortare. En kortare midja är svårare att accentuera då accentuering måste vara kraftigare och kulminationen måste komma tidigare. Med höga armhålor är det lättare att få kavajen att smickra kroppen.

2) Låga armhålor gör att kavajärmarna åker upp när man rör på sig. Testa själv ta på dig en konfektionskavaj och placera armarna längst med på sidan. Är ärmarna rätt längd kommer då ungefär en cm av skjorta synas. Om du sedan lyfter armarna uppåt kommer du märka hur de lågt sydda armhålorna gör att kavajärmen åker upp längst med armen och visar mer och mer av skjortan. En person som Fred Astaire kunde svänga både det ena och det andra på dansgolvet utan att hans kavajärmar någonsin hamnade fel eftersom han såg till att bära skräddarsydda kavajer med bl.a. högt skurna armhålor.

3) Det är inte lika snyggt! En snygg kostym följer kroppen naturligt som ett andra skin och förminskar det som behöver förminskas och lyfter fram det som bör lyftas fram. Att ha armhålor som slutar en decimeter under den naturliga armhålan är inte snyggt.

Personligen tycker jag också att kostymen som sådan kunde vara lite mer kroppsnära. Framförallt i midjan. Suitopia har visserligen en slimfit version men varför man så behöva få smala slag och inskurna byxorna bara för att man vill ha en markerad midja förstår jag inte.

Det fanns också ett par detaljer på kavajerna som jag inte var imponerad av. Hur viktigt de är kan förstås diskuteras. Att knapparna kändes väldigt plastiga går ju t ex tämligen fort att lösa genom att byta ut dem. Men när det kombineras med att även innertyget ser plastigt ut får man lätt ett negativt helhetsintryck. Som att det är en leksakskavaj som ligger framför en. Å andra sidan hur många tittar närmare på ett innertyg?

Skulle jag placera Suitopia på en skala ifrån 1 till 6 där 1,5 är Dressmans budgetobjekt, 5 är måttsytt av en skräddare och 6 är skräddarsytt skulle jag nog ge Sutiopia betyget 2,5-3.

Detta inlägg publicerades i Stil och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till En kritisk titt på Suitopia

  1. Humbolt skriver:

    Väldigt bra inlägg! Alltid trevligt med recensioner. Det verkar som Sutipas kostymer håller ungefär klass som en klassisk thai-kostym.

    Det där med höga armhålor är verkligen avgörande för att en kostym ska se bra ut, men är det lika viktigt när det gäller en blazer/udda kavaj?

    Så här skulle i alla fall jag betygsätta de kostymtillverkar jag testat genom åren (med skalan 1-6):

    HM – 2
    Thai-kostym (standardvariant, som man syr upp på semestern) – 2,5
    Sir – 3
    Tiger – 3
    J.Crew – 3
    Oscar Jacobsen – 3,5
    Äldre Tiger och Oscar Jacobsen kostymer(dvs. allt ifrån tidigt 80-tal till sent 50-tal) – 3,5 till 4

    När det gäller udda-kavajer har jag även testat:

    Boomerang – 3
    Ralph Lauren Rugby – 3,5
    Ralph Lauren – 4

  2. Jocke skriver:

    Jag vill påstå att det är lika viktigt vad gäller en blazer. Principen är ju densamma, bara att det är ett udda plagg 🙂

  3. Napptuck skriver:

    Humbolt:

    Ja, det är klart det är lika viktigt att armhålorna sitter rätt på en blazer som en kostym. Konstigt vore det väl annars 🙂

    Men det var en schysst lista du gjort. Håller med dig i stort, även om jag inte rikigt fattar det där med äldre kostymer, men det kan ju bero på att jag inte köpt några sådana.

    Du har iaf helt rätt i att Sir och Tiger of Sweden är likvärdiga, vilket gör Sir mer prisvärda 😉

  4. Stilton skriver:

    Sand – 4,0
    Oscar Jacobsson – 3,0
    Sir – 2,5 – 3,0
    DressMan (har bara sett, aldrig köpt) – 0,5
    H&M – 1,5
    Burberry – 4,5
    Morris – 3,5
    Filippa K – 2,5
    Tiger – 3,0
    Boss – 4,0

  5. nathaniel skriver:

    Jag kommer säkert att om några år tycka jag har helt fel i denna rakning (jag brukar aldrig hålla med mig själv över tid). Men här kommer hur jag rankar kostymer just nu i alla fall:

    1: Kostymer inköpta på Gekås eller uppsydda av Thailändska skräddare utan koll.
    1,5: Dressman lågbudgetkostymer utan slits och fyllda med polyester.
    2: H&M
    2,5: Cavaliere och Carl G
    3: SIR, Tiger, Charles Tyrwhitt, Hugo Boss och Armani (de två sista enligt min mening vår tids mest överskattade kostymmärken)
    3,5 Oscar Jacobson, Brooks Brothers
    4: Canali, Zenga, Gieves & Hawkes (kollektion)
    4,5: Corneliani, Kiton, Brioni, Oxxford Clothes, Chester Barrie
    5: Måttsytt
    6: Skräddarsytt

    Rankningen är förstås generellt sett. De flesta tillverkare har plagg som kan gå upp och ner något halv steg. Men här skulle jag bedöma att de ligger generellt.

  6. Humbolt skriver:

    Jo, visst har ni rätt gällande kavajer och ärmhålor, vet inte riktigt vad jag tänkte på 🙂

    Napptuck: Äldre kostymer har oftast bättre kvalité än nytillverkade. T.ex. äger jag en 60-tals kostym från Tiger i 100 procent ylle, med sydda (inte limmade!) mellanlägg. Kostade 450 kronor på Frälsis. Efter bearbetning hos skräddare + kemtvätt så sitter den perfekt. Totalsumma: cirka 1500 kronor.

    Kul med fler listor!

    Silton: Helt rätt angående Fillippa-K – de är verkligen bedrövliga kvalité man får för pengarna. Detsamma gäller Whyred, Acne och Karin Wester.

    Nathaniel: Har länge velat beställa en kostym från antingen J. press eller BB, såg att du ”bara” gav BB 3,5 p (likvärdigt med Oscar som ändå är snäppet billigare), vad var det du inte gillade med BB-kostymen?

  7. nathaniel skriver:

    Jag försöker ranka utifrån kvalitet och passform hos respektive märke. Personligen älskar jag BB:s men vad jag har sett finns det inga avgörande kvalitetsskillnader mellan BB och Oscar Jacobsson (jämför t ex med Canali och Zenga som är snäppet över. De har flera handsydda moment och handpikerade mellanlägg).

    När det kommer till passform ska man annars vara medveten om att BB och J.Press är essensen i östkuststilen vilket betyder att deras kostymer ofta är pösiga (Sacksuit) i formen.

    Sen har BB flera olika kvaliteter. Deras BrooksEase kostymer är helt limmade, deras 1818 (som i sin tur finns i flera olika passformer) har ett fastlimmat mellanlägg i överdelen av kavajen (half-canvas) medan deras Golden Fleece har ett handsytt mellanlägg. Ska man bedöma dem separat hamnar nog BrooksEase neråt 3-3.5, 1818 3,5 och Golden Flecce uppåt 4-4,5. Sen kostar de också därefter.

  8. Humbolt skriver:

    Stort tack för den utförliga beskrivningen!

    Misstänkte att de var ungefär de olika BB varianterna förhöll sig tillvaranandra.

    J. Press kommer ju också i tre varianter (presidental, prestige och pressexklusive), så jag kan tänka mig att de liknar varandra.

    Har ännu inte kommit fram till vilken siluett (engelskt, kontinentalt eller amerikansk) som jag gillar bäst. Försöker testa mig fram för att se vad jag gillar. Nu har turen kommit till en den amerikanska sacksuiten. Fått för mig att J.press gör de mest klassiska (tre knappar, inga slag på byxorna etc). Hår någon här på Drones erfarenhet av deras kostymer alt. kavajer?

  9. nathaniel skriver:

    Har personligen ingen erfarenhet av J.Press men skulle utifrån den kunskap jag har stämma in i att J.Press är mer principfast och traditionellt amerikansk än BB. Något som inte minst syns på deras hemsida. Vill du ha en riktigt sacksuit välj en av deras, t ex den här (http://www.jpressonline.com/suits_pressclusive_detail.php?ix=3). Notera avsaknaden av “darts”, nyckelordet “natural shoulders” i beskrivningen och den tredje knappen högst upp som inte går att knäppa.

    Deras tre olika kollektioner bygger precis som med BB på olika nivåer av kvalitet. J.Press har dock tyvärr inga kostymer med handsydda mellanlägg. Pressidential och Presstige är “bara” half-canvas.

  10. Humbolt skriver:

    Tack för tipset!

    Ska passa på att lägga en beställning under julrean. De brukar ha mycket bra utförsäljningar.

  11. Lord Laphroaig skriver:

    Mycket intressant att ta del av informationen angående de för låga armhålorna på alla konfektions-kavajer; det var en aha-upplevelse som helt plötsligt fick mig att inse vad som är felet med några av mina kavajer som jag annars är nöjd med. Det vore intressant att få veta om en duktig skräddare kan höja armhålorna något på en kavaj. Jag har aldrig tänkt på att fråga förut eftersom jag bara dunkelt varit medveten om problemet.

  12. nathaniel skriver:

    Nej det kan man inte tyvärr. Hålet mellan kroppen och ärmen är ju så stort som det är och om du minskar vidden på ärmen kommer du behöva mer tyg för att fylla igen hålet i kroppen. Något sådan tyg finns inte att ta av.

  13. Pingback: Drones och Suitopia ger 10% rabatt « The Drones Club

  14. Andreas skriver:

    Jag ser personligen ingen anledning varför man skulle beställa från dessa lågbudgetalternativ av måttsytt.. Kvaliteten är ungefär som H&M och då du själv tar måtten (ev. med hjälp av skräddare) har du ingen chans till att prata med den som tillverkar kostymen om vad du vill uppnå. Vissa människor verkar ha en tro att en kostym bara består av 3-5 mått men det är ju mängder med detaljer samt den mycket väsentliga fittingen (som alla ”riktiga” leverantörer av måttsytt erbjuder) som är det viktigaste.
    Personligen hade jag hellre köpt en konfektionskostym från någon av budgetkedjorna eller t ex Massimo Dutti och sedan besökt en duktig ändringsskräddare som i samråd med mig fått nåla upp och korrigera kostymen till perfektion. På så vis vet man åtminstone på ett ungefär hur kostymen kommer sitta, vilken axelkonstruktion den har, hur ärmhålen är eller hur tyget beter sig.

    Jag köper om folk inte är villiga att betala ca 10.000kr för måttsytt av kvalitet men att tro att man kan fuska sig till samma resultat är lika omöjligt som att jämföra ett par plastiga Din Sko brogues med ett par från Gaziano&Girling eller Crockett&Jones.

    • Lars Olsson skriver:

      Hej Andreas!

      Jag tycker det är lite märkligt hur du kan dra alla över en kam och förutsätta att alla leverantörer har en dålig kvalité?. Har du verkligen testat alla? Du får ju tänka på att om man levererar usel kvalitet, hur länge tror du att man finns kvar på banan då, med tanke på alla bloggar, twitters och facebook som det skrivs på idag. Vi hade utan problem kunnat hitta skräddare för våra kostymer till en bråkdel av priset, men av ovan nämnda anledning, så hade vi skjutit oss i foten rejält.

      Vi på Suitopia har fått våra kostymer noga utvärderade av flera opartiska skräddare som har värderat kvaliten på våra kostymer betydligt högre än de andra kostymer de jobbar med (T.ex. H&M men även andra dyrare kedjor).

      Jag köper ditt argument att ett bra sätt är att köpa en kostym lokalt och få den justerad hos en skräddare för att uppnå en bra passform. Det är ett bra och prisvärt sätt att få en kostym som passar. Det man däremot inte får då är de personliga valen som t.ex. just den där speciella färgen på fodret, eller kanske kombinationen av vissa slag + fickor o.s.v. Man kan få leta ganska länge om man har en bestämd bild av alla val. Annars får man ju kompromissa lite, men det kanske det är värt?

      Att ”fuska sig till samma kvalitet” var också lite konstigt uttryckt. Det i alla fall vi erbjuder, är inget fusk, utan ett prisvärt sätt att få en kostym i bra kvalite, uppsydd efter sina mått. Vi skyltar inte om något annat.

      Vi är väl medvetna om att vi kanske inte attraherar de kunder som ser ett nöje i att få sin kostym uppsydd lokalt, att gå och göra utprovningar och betala en högre kostnad m.m. Smaken är som bekant delad, och så är det med det.

      Jag ville bara ge detta svar, och det är helt upp till dig/er om ni vill ta till er det. Tack för ordet, och ha en fin vår alla!

      Mvh Lars Olsson, Suitopia

  15. Andreas skriver:

    När jag var hos skräddaren för något år sedan, så undrade de om jag ville minska ärmhålet (dum som jag var, sa jag nej). Så det verkar inte omöjligt. Men alla skräddare gör inte allt. Den jag var hos verkar vara ohyggligt kompetent.

  16. Magnus skriver:

    Suitopia lovar runt men håller tunt!

    Jag är missnöjd med den service http://www.suitopia.se givit mig! Beställde först en kostym för över fyra månader sedan. Tanken var att jag skulle passa till måtten och beställa en till innan ett bröllop. Men Suitopia tog över dubbla leveranstiden mot vad de utlovat på båda beställningarna vilket orsakade att jag stod utan kostym till bröllopet och fickspringa och köpa en i lokala butiken. De vägrar dessutom att bemöta mig på ett skäligt sätt. 15% i förseningsrabatt tycker Suitopia är skäligt för att jag skulle lösa ut deras kraftigt försenade kostym – som jag dessutom inte skulle bli en dubblett för mig nu!

    Räkna kallt med 2 månaders beställningstid per beställning och litet eller inget ansvarstagande från Suitopia. Utopiskt dåligt!

    Magnus

  17. Rolf skriver:

    Jag tror att alla kan ha dåliga och bra dagar. Speciellt när det gäller skräddarsydda kostymer, inget är det andra likt – men självklart skall det hållas en viss standard i service.

    Jag har beställt hos http://www.suitopia.se och varit hyfsad nöjd med resultatet, förutom att priset gick upp om jag vill ha bättre tyg eller ändra vissa designalternativ.

    Har också testat http://www.anysuit.se, som verkar ha lika många år på nacken som Suitopia, men har riktat in sig på att hålla ett fast pris. Förutom att de levererade kostymen i en påse(?) så var jag riktigt nöjd med den. (räkna dock med att få lämna den till kemtvätten innan du tar på den).

    Har sett ett par nyare sidor komma upp på senare år, men har inte vågat handla hos dem. En sak jag har lärt mig är att ju längre ett skrädderi har existerat desto bättre är det.

  18. Marcus skriver:

    Har testat Suitopia och måste tyvärr säga att jag inte är imponerad. Priset är ungefär samma som för en konfektionskostym i samma materialkvalitet. Vill man upp i ”acceptabel nivå” (motsv. SIR eller Boss) måste man välja de dyraste materialen.

    Vad som är värre är att passformen är mycket märklig. Byxorna gick att fixa till hos lokala skräddaren så att de sitter ok även om modellen känns omodern. Kavajen var så pass dålig att den endast sitter hjälpligt även efter ganska kraftiga ändringar hos den lokala skräddaren. Bland annat är armhålen alldeles för höga och kavajen är för smal över bröst och midja vilket ger den ett mycket märkligt fall om man bär den oknäppt.

    Jag skulle rekommendera att istället köpa en konfektionskostym som sitter ok och sedan lägga en del pengar på att få en duktig skräddare att fixa de detaljer du inte är nöjd med. Suitopia är mest att likna vid rysk roulette.

  19. Lord Laphroaig skriver:

    Jag bumpar denna tråd för att ge lite synpunkter på Suitopia och jag delar helt Marcus uppfattning. Jag beställde som ett experiment en kostym där och killen i butiken tog mått på mig. Vid tillfället bar jag en kostym som är uppsydd efter mått och som har en klassisk passform och jag räknade därvid med att måttagaren skulle jämföra med vad jag hade på mig. Jag hade i och flör sig inga förväntningar på Suitopia och väntade mig inget högklassigt, men var ändå nyfiken på hur resultatet skulle bli.

    När sedan kostymen kom, kraftigt försenad, så var kavajen mer än en decimeter för kort. Jag såg, uppriktigt sagt, ut som en jävla clown i den. Personalen kontrollerade måtten mot beställningsanteckningarna och kavajen var sydd efter de mått som tagits. Killen i butiken som tog måtten hade uppenbarligen ingen koll. Det inträffade väckte visst huvudbry i butiken, men jag erbjöd mig att i vart fall ta byxorna. Efter några dagar hörde de av sig och lovade mig en ny kavaj. Den beställdes och när den kom hade den visserligen rätt längd men satt inte särskilt bra över bröst och nacke. Det märktes också framför allt på skärningen av slagen att tillverkaren inte riktigt hade någon koll på hur man designar en dubelknäppt kavaj. I priset ingick slutjustering av passformen, men vid det här laget hade jag emellertid inget förtroende alls för butikens egna skräddare. Så jag tog kavajen också, i syfte att ta den till min egen ändringsskräddare för slutjustering.

    Min skräddare blev helt förtvivilad när jag kom med kostymen och frågade från vilken öststat den kom. Han tyckte den var bedrövlig och jämrade sig högljutt över hantverket. Han berättade t.o.m. för min kompis (som också är kund hos honom) vilket skräp jag hade dragit dit. Han gjorde dock ett försök att fixa till den, men det visade sig inte gå att få till kavajen så att den sitter snyggt över bröstet. Det finns tydligen inte tillräckligt med tyg och skärningen är avig. Jag har kastat kavajen men behållit byxorna, de gick att rädda.

    Så kontentan är att jag i vart fall fick ett par uddabyxor som passar helt OK men i en kvalitet som känns ganska billig. Jag hade hela tiden räknat med att resultatet kunde bli en besvikelse så jag kan inte säga att jag känner mig lurad. Att jag blivit förtalad av min skräddare tar jag med humor, eftersom vi har en lång affärsrelation bakom oss och vet var vi har varandra. Men min upplevelse av Suitopia är att det besannats att lågt pris betyder låg kvalitet. Även med en kompetent måttagare skulle kostymen ha känts enkel och konstigt tillskuren.

    Jag håller Suitopia i klass med Thaikostymer och kan inte rekommendera något köp. Jag har fått bättre resultat med konfektionskostymer och min duktige ändringsskräddare.

  20. Vigor skriver:

    MTM via nätbutiker tycks ha ett ganska dåligt rykte. Det talas om dåligt kundbemötande, uselt hantverk och undermålig kvalité på tygerna. Jag måste säga att jag förvånas lite över den kritiken, för mina erfarenheter är precis tvärtom.

    Resultaten av det jag beställt har för det mesta överträffat mina förväntningar. Och i de fall där det inte blivit så bra har jag upplevt mig trevligt bemött och fullt kompenserad.

    Färdigsydda plagg i butik sitter aldrig någonsin bra på mig, oavsett pris och märke; känner mig nästan vanskapt när jag går i vanliga butiker. Så MTM över nätet har inneburit något av en revolution för mig. Att jag idag kan köpa en kostym för futtiga 3000 kr som sitter riktigt bra på min konstiga kropp är en dröm!

    Dessutom är det skönt att inte behöva vara så rädd om kläderna till vardags. Har man på sig en bespoke-histora för en månadslön blir man ju helt paranoid och vågar knappt sätta sig på tunnelbanesäten och dylikt. Ganska begränsande tycker jag. Mina dyraste kostymer använder jag bara några få gånger per år, vid synnerligen speciella tillfällen. Föga prisvärt egentligen…

    Mina billiga web-MTM-kostymer ger mig friheten att cykla till jobbet, krypa på golvet bland sladdhärvor bakom skrivbordet och ägna mig åt allsköns oförsiktighet – utan att behöva kompromissa med varken stil eller passform.

    Sammanfattningsvis: Suitopia, Tailor Store, Modern Tailor och alla de andra butikerna i branschen har en given plats i mitt hjärta och min garderob. Det är givetvis inte Savile Row, men jämförelserna med HM och Dressmann och annat syntetskräp, anpassat för någon generisk ”standardkropp” tycker jag är direkt felaktiga faktiskt. Web-MTM är mycket bättre än så.

    En liten varning dock: att handla kläder på det viset blir sällan perfekt första gången hos en ny butik. Men när man justerat sin profil en gång eller två så kan man förvänta sig väldigt bra passform på alla nya beställningar. Har man svårt att hitta färdigsydda kläder pga lite ovanlig kroppsform så är web-MTM det bästa sedan skivat bröd!

    Ni som sågar så hårt – kan det vara så att ni bara haft otur första gången? Och sedan undvikit att göra om ert ”misstag” att handla på det viset? Då kan ju bedömningen vara baserad på ett väldigt begränsat underlag.

    Just sayin’…

    // Victor M

Lämna en kommentar