Politikers stil

Politik och stil är på tapeten. Almedalsveckan gör det förstås möjligt att varje år iakta de politiska högdjuren i all sin prakt och i år har diskussion om politiker stil fått lite hjälp på traven av Barbro Hedvall och Göran Greider. Dessa har nämligen skrivit en bok ihop som heter just Stil och Politik. Göran Greiders delaktighet i boken verkar tydligen mest handla om att han på ytterligare en plats ska få framföra sina vänsteridéer medan Barbro Hedvall står för modeanalyserna. Men det är väl kanske tur det med tanke på att Göran Greiders basgarderob är 20 st svarta t-shirts, som tydligen också har hål i sig.

Barbros analys är att politiker vinner på att se ut som vanligt folk. Så att dessa kan identifiera sig med politikern. Detta råd står i bjärt kontrast till råden ifrån Kings fredagspanel där Claes Juhlin bland annat rekommenderar högerpolitiker att ”dofta old money”.

Jag tror ingen av dem är en framkomlig väg men jag kan inte låta bli att fundera på rådet till politiker att klä ner sig. Det känns lite konstigt. I de flesta sammanhang där någon begär ett förtroende (som politiker gör) är det ju snarare så att rådet är att klä upp sig. Budskapet är tydligt: tar man hand om sig själv kan man ta hand om X (det man begär förtroende för). Men det kanske är så att vi inte vill ha politiker som begär förtroende? Vi kanske vill ha politiker som är som alla andra? En granne snarare än en chef? Jag hoppas inte det (jag vill inte att min granne leder landet) men kanske är det så.

Detta inlägg publicerades i Stil och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar