Solsken inspirerar till ljusare toner

Visst är kavajen fortfarande av det mörkare slaget, men den ljusare tröjan har av någon märklig anledning känts väl somrig under mörkare vinterdagar. Idag kom den till heders igen.

Skjorta med diskret glencheck från Atlas Design

Skjorta med diskret glencheck från Atlas Design

Detta inlägg publicerades i Stil och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Solsken inspirerar till ljusare toner

  1. Johan skriver:

    Stiligt.

    I ett av inläggen nedan lovordade jag denna fantastiska blogg. Det är skillnad på stil och mode, minst sagt.

    Jag har nu bläddrat igenom alla inlägg, utan att hitta mitt eget favorit-skjortmärke The Shirt Factory. Av ren nyfikenhet måste jag fråga er vad ni anser om märket, eller kan tänka er att göra en ”undersökning”.

    The Shirt Factory är ett av få märken som har storlekar som passar min form. En slimmad skjorta i storlek 36/37 är tyvärr inte lätt att få tag på. Exempelvis Etons minsta skjortor i storlek 37 är alldeles för stora. Har ni rekomendationer på andra märken som har små och slimmade storlekar?

  2. Archibald skriver:

    Jag har i nuläget tyvärr ingen större erfarenhet av The Shirt Factorys olika modeller. De exemplar jag tidigare kommit över och provat är väl vida för mig, med ryggveck etc.

    Om de har bra slim-fit modeller är jag väldigt nyfiken. De få skjortor jag sett från dem är kvalitets otroligt trevliga, troligtvis tack vare vävens trådtäthet och de bra egenskaper detta medför. Jag skall ha dem i åtanke i framtiden.

    Sincerely

    Archibald

  3. nathaniel skriver:

    Jag var faktiskt i kontakt med The Shirt Factory i samband med min lilla undersökning, men de avböjde att svara på vilken trådtäthet de har i sina skjortor.

    Personligen har jag inga skjortor ifrån dem då jag tycker de är för dyra (likt alla svenska konfektionsskjortor) och lite väl trendinriktade för min smak (deras butik på NK avskräcker).

    Det här att ha udda storlekar är annars ett rent h**vete. Själv har jag en udda skostorlek och det är inte roligt. Att försöka hitta en slimmad skjorta i storlek 36 kan jag tänka mig är ännu värre.

    Jag kan rekommendera dig att pröva måttsytt. Bor du i Stockholmsområdet erbjuder flera företag den tjänsten för ca 1000-1500 kr. Bland annat La Chemiserie Traditionnelle, Douglas menswear, A.W. Bauer och i alla fall tidigare har man kunnat beställa måttsydda Stenströmsskjortor på NK.

    Men är du nöjd med TSF så varför byta? Det viktiga är ju inte varifrån skjortan kommer utan kvaliteten och att den sitter bra.

  4. DavidNiven skriver:

    Jag håller med om att TSF gör hyfsat snygga skjortor i god kvalité. Provade nyligen La Chemises egna skjortor och fann att deras passform passade mig perfekt (kan dock inte ta gift på kvaliteten). Tyvärr är de (liksom TSF) något dyra för min smak. Jag ser, i de flesta fall, på skortor som underklädesplagg som ej bör vara för dyra.

    Av de engelska budgetskjortmärken med hyfsad kvalitet jag provat (TM Lewin, Hawes & Curtis samt Charles Tyrwhitt) har TM Lewin den överlägset mest slimmade slim-fit modellen (ungefär som TSF vanliga slim-fit över midjan men något smalare axlar). De finns i gott om storlekar och kostar 25 pund styck om man beställer några stycken. Suits & shirts på adolf fredriks kyrkogata säljer TM Lewin (betydligt dyrare), där kan man prova storlekar om man är lite slug.

Lämna en kommentar