Gällstad, prisvärda skräddade kläder i anrik textilbygd

storefront_cutFör några dagar sedan hadew jag ärenden i det lilla samhället Gällstad, ca en mil söder om Ulricehamn. Platsen är som många andra i bygden sedan länge en plats där textiltillverkning ägt rum i generationer. Som världen ser ut idag, brukar dessa platser även inhysa fabriksutförsäljning av diverse kläder. Gällstad är inget undantag, utan kanske snarare en av föregångarna i sammanhanget. GEnom samhället löper väg 157, vid vilken man en gång startade en lagerutförsäljning kallad Lager 157.

Nu ska förmodat skräckslagna läsare ta sig samman, och dra ett djupt andetag. Inslaget kommer inte att handla om den butiken. Däremot hittade jag i en av de andra outlet-lokalerna, en särdeles välsorterad lagerförsäljning av skjortor från Stenströms, och kläder från Oscar Jacobson. Två tillverkare jag på senare tid verkligen börjat uppskatta.

Många outletbutiker bygger enligt min erfarenhet ofta sitt sortiment på märkliga modeller och storlekar som inte blivit sålda av diverse ganska tydliga anledningar. Det kanske gäller för ett och annat av plaggen på bilderna nedan, sett ur allmänhetens perspektiv.

jackets

red_OJ_velvet_dinner_jacketSjälv känner jag att om man som läsare av den här bloggen också tycker om Stenströms och Oscar Jacobson, samt att man bor i södra Sverige, så bör man göra en liten utflykt till butiken nedan. Gemene man kanske tittar roat och förvånat på en smokingjacka av djupt vinröd sammet, med svarta, spetsiga sidenslag. Kostar den dock 800:-, i perfekt nyskick, ser jag drönarmässiga möjligheter.

Utöver att det handlar om vettiga modeller, så finns de flesata plaggen i storlekarna 48 och 50. Nu vet jag att långt ifrån alla har dessa storlekar. Samtidigt är min erfarenhet att långt färre har glädje av de plagg i större, eller mindre storlekar som ofta fyller hyllorna i denna typ av butik.

Windowpane_green_linen_jackets

pow_chk_jkt

Utbudet av skjortor är mycket brett, och priset för nya Stenströmsskjortor ca 699:-. Avvikande modeller sågs, långt billigare.

Stenstroms_chk_shirts

shirts

Detta inlägg publicerades i Stil och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Gällstad, prisvärda skräddade kläder i anrik textilbygd

  1. Peter skriver:

    Nog bor jag i södra Sverige alltid. Men har väl ändå 4timmar+ resväg dit. Rena rama Norrland om du frågar mig;)

  2. Lord Sidcup skriver:

    Jag har en sak att säga om smokingjackan: The Boppers 1979!

    /Spode

  3. Andy skriver:

    Åh, jag har varit där ett par gånger, finns bra saker. Tyvärr lyckas jag alltid ha bråttom där. Gjorde ett liknande köp som smokingjackan, en kritstrecksrandig vinröd sammetsblazer, tyvärr i rymligaste laget. Däremot även en rätt bra tweedkavaj med Hitlerficka. Eller utanpåliggande fickor kanske det heter.

  4. Oskar skriver:

    Stenströms för 699:- låter onekligen bra. På det temat, har ni eller någon annan erfarenhet av Borrelli-skjortor? Jag hittade en säljare på Blocket som skickar iväg tre stycken ouppackade skjortor för 1400kr stycket. Detta är ju i linje med vad Eton/Stenströms kostar i affär. Har dock ingen erfarenhet av Borrelli eller andra italienska skjortor. Är det värt pengarna eller bör man hålla sig till våra svenska beprövade varumärken?

    • Archibald skriver:

      Ingen egen hands-on erfarenhet av Borrelli, tyvärr. Finns dock vad jag förstått, som hos de flesta andra skjorttillverkare, en uppsjö av passformer osv. Se till att fråga efter måtten mellan axelsömmarna, samt från axelsöm till ärmslut. Måttet mellan ärmålens nederkant när skjortan ligger platt, säger även en del om modellen. Tygmässigt skall de dock garanterat vara något galet bra. Lycka till.

  5. Algy skriver:

    Jag har en Borelli, har den inte framför mig just nu men jag vill minnas att den är ur ”Luxury Vintage”-serien. Fantastisk skjorta, precis som Archie säger är tyget fantastiskt. Jag har till exempel aldrig sett en skjorta behålla färgen så länge som denna. Men den kostade sina modiga 2 400 kronor.

Lämna en kommentar