Fira in julen med skjortor ifrån Harvie & Hudson

Ett äkta familjeföretag

Tiden då klädesbutikers reor kom först efter nyår verkar allt mer förbi. Efter att under en längre tid flyttats tillbaka till mellandagarna har nu fler och fler börjat rea redan under advent.

En del röster menar på att detaljhandeln på detta sätt skjuter sig själva i foten genom att slumpa ut produkter som fortfarande har sitt fulla marknadsvärde under den köpstarkaste perioden på året. Det är förstås i första hand ekonomens syn på agerandet.

Väljer man istället att ta på sig sina humanistiska glasögon är det inget konstigt att företagare och handlare önskar vara en del i julfirandet och lyckönska sina kunder under advent. Med tanke på den kultur av generositet som den kristna julen är uppbyggd kring vore det nästan konstigt om alla handlare förblev opåverkade och istället försökte vara så gnidna som möjligt.

En handlare som redan påbörjat sin rea är Harvie & Hudson. Trots att de är en av de traditionella tillverkarna på Jermyn Street har H&H levt något undanskymda. Men de förtjänar bättre.

H&H grundades som och är fortfarande idag ett familjeföretag som ägs och drivs av tredje generationen gentlemän ifrån släkterna Harvie och Hudson. Som sådant erbjuder de välsydda skjortor till ett överkomligt pris och har behållit design och utveckling inhouse.

Faktum är att den som önskar kan fortfarande få sina skjortor skräddarsydda av H&H på plats på Jermyn Street – den enda tillverkaren som erbjuder detta alternativ.

När jag personligen tänker på Harvie & Hudson får jag framför mig bilden av deras många vackra butcher-strips. Skjorttyger med kraftiga ränder i starka färger. Perfekt till enklare enfärgade kostymer.

Detta inlägg publicerades i Stil. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fira in julen med skjortor ifrån Harvie & Hudson

  1. Harvie & Hudson har i flera år varit ”min” skjortmakare; de jag vänt mig till i första hand när jag behövt utöka skjortgarderoben. Följden av detta är att större delen av mina skjortor (ett tjugotal) är av deras märke.

    I våras fick jag dock ett mycket dåligt, slarvigt bemötande från dem och deras kundtjänst, och har sedan dess avsvurit mig deras tjänster framöver.

    De gör utan tvekan bra kläder – inte minst deras ovannämnda ”skjorttyger med kraftiga ränder i starka färger” är fantastiskt vackra – och deras priser och erbjudanden är ofta mycket trevliga, men jag drar mig från att rekommendera ett företag som jag lovat att aldrig beställa ifrån igen.

    • Gussie skriver:

      Tråkigt att höra att du fått så dåligt bemötande att du drar dig ifrån H&H. Känner inte igen mig i den bilden men har inte heller behövt kontakta deras kundtjänst särskilt ofta. Någon annan som har dåliga (eller bra) erfarenheter av H&H.

  2. Jeeves skriver:

    Ett märke som var nytt för mig.
    Alltid kul att vidga sina vyer lite.

    Drar lite lätt på smilbanden när jag tittar på måtten för deras slim fit modell.
    -stl 39
    -bröstmåttet anges till 118,2cm
    ger en fingervisning om att definitionen slim fit skiljer sig ganska rejält mot vad vi i Sverige anser vara slim fit.

    • Lord Sidcup skriver:

      Det vi kallar ”slim fit” kallas i England ofta för ”extra slim fit” eller ”tailored fit”. Vokabulärens exakta betydelse varierar dock, varför man, som du, gör bäst i att kontrollera vad de egentligen menar.

  3. Lord Suggs skriver:

    Jag har flera av deras skjortor och de ger mycket bra valuta för pengarna och har som sagt fina mönster. Kragarna är tilltalande och knapparna är i pärlemor. Det enda som är att beklaga är att deras konfektionsskjortor inte tillverkas i Storbritannien och att skjortorna med knappmanschett av någon outgrundlig anledning är försedda med den sartoriala styggelse som benämns bröstficka.

  4. Gbg brouge skriver:

    Mycket trevliga kostymskjortor med dubbel manschett men om man vill ha lite snävare snitt eller knappmanschett skall man raskt gå vidare. Tygerna är mjuka och både kragar och manschetter är lagom styva. Lite högre krage ger mina slipsknutar bra inramning!

Lämna en kommentar